Ocet jabłkowy, a odchudzanie – rozwiewamy mity!

Ocet jabłkowy, a odchudzanie – rozwiewamy mity!
1 (20%) 1 vote[s]

W tematyce skutecznego odchudzania, a w zasadzie poszukiwania naturalnych metod na ułatwienie sobie tego procesu, dość często przewijają się w ostatnim czasie informacje na temat picia octu jabłkowego.

Niby nic wielkiego, ale dyskusja z każdą chwilą coraz bardziej się rozwija, a jej efektem jest utworzenie się dwóch silnych obozów. Jedni uważają, że ocet jabłkowy to najskuteczniejsze narzędzie wspomagające odchudzanie, choć mało efektywne, wymagające czasu. Inni natomiast mocno krytykują tę metodę, odszukując w niej wiele zagrożeń dla zdrowia. Jak jest naprawdę?

Co znajdziemy w occie jabłkowym?

Ocet jabłkowy

Naturalny ocet jabłkowy jest bogatym źródłem różnych cennych dla naszego organizmu wartości odżywczych, w tym wielu minerałów oraz witamin. Nie bez powodu od zarania dziejów był on stosowany przez ludzi do radzenia sobie z problemami żołądkowymi, a nawet do przyspieszania gojenia ran.

Z punktu widzenia odchudzania mamy tutaj jednak dwa istotne składniki, które faktycznie mogą wspomagać ten proces. Zalicza się do nich1:

pektyna – jest najczęściej polecanym przez dietetyków składnikiem wspierającym odchudzanie, usprawniając pracę układu trawiennego oraz obniżając poziom złego cholesterolu we krwi;
witamina E –  to przede wszystkim niezwykle mocny przeciwutleniacz, który odgrywa istotną rolę w procesie spalania tkanki tłuszczowej.

W jaki sposób ocet jabłkowy ma pomagać przy odchudzaniu?

Czas zająć się konkretami, a więc tym, jak konkretnie picie owego octu ma nam pomagać w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Na całe szczęście nie musimy tutaj w ogóle wróżyć z fusów. Na świecie od lat prowadzone są liczne badania naukowe, których celem jest znalezienie związku pomiędzy piciem tego octu i jego wpływem na odchudzanie. Wyniki te nie pozostawiają żadnych wątpliwości.

  • Mniejsza chęć na podjadanie

W szwedzkim instytucie Applied Nutrition and Food Chemistry przeprowadzono pewne badania na grupie 12 ochotników, osób oczywiście w pełni zdrowych2. Podając przez dłuższy czas ocet jabłkowy badacze obserwowali stopniowe normowanie się poziomu insuliny oraz glukozy we krwi. Efekty dłuższej kuracji były zaskakujące. Ocet wpłynął bowiem pozytywnie na zwiększenie uczucia sytości po spożyciu każdego posiłku. To z kolei przyczynia się do tego, że mniej podjadamy między posiłkami i o wiele łatwiej utrzymać nam reżim żywieniowy.

  • Efektywniejsze spalanie tkanki tłuszczowej

Jeszcze ciekawsze są wyniki badań, które zostały przeprowadzone na terenie Japonii w roku 20092. Badaniu poddano łącznie 12 osób, które losowo podzielono na dwie osobne grupy. Jedna z grup regularnie dostawała po 15 ml octu jabłkowego, kiedy drugiej podawano jedynie placebo. Efekt był zaskakujący, gdyż po niecałych 3 miesiącach u osób spożywających ocet jabłkowy stwierdzono wyraźne zmniejszenie tkanki tłuszczowej i znaczącą poprawę wskaźnika BMI.

Te wyniki nie pozostawiają raczej złudzeń. Picie octu jabłkowego naprawdę może pomagać w procesie odchudzania choć, jak pokazuje ten przykład, na efekty jego działania należy czekać dość długo.

  • Szybszy metabolizm
Ocet jabłkowy

Te same badania, które przeprowadzono w Japonii, udowodniły również fakt, że ocet jabłkowy ma pozytywny wpływ na nasz metabolizm. Jego nieprawidłowe funkcjonowanie bardzo często jest przyczyną pojawiania się nadwagi, czy nawet otyłości. Poprzez regularne spożywanie octu jabłkowego mamy dużą szansę na rozwiązanie tego problemu. Ile jednak octu należy przyjmować? Tutaj z pomocą przychodzi nam dietetyczka – Pani Ania z porani dietetycznej 4line. Według niej

„…można go pić 3 razy dziennie, przygotowując miksturę z 2 łyżek octu na 1 szklankę wody. Dzielimy taką porcję na 3 części i pijemy co kilka godzin.”3.

Picie z wodą jest tutaj o tyle ważne, że ocet może negatywnie wpływać na szkliwo zębów. Rozcieńczenie go w wodzie eliminuje ryzyko wystąpienia takich skutków ubocznych. Tutaj jednak ważna uwaga samej dietetyk, która wspomina o tym iż

„…bez zmiany diety picie samego octu nam nie pomoże.”4.

Zawsze podstawą jest więc wybranie się do specjalisty, który odpowiednio dobierze dietę do naszego organizmu i dodatkowo dopasuje ją do spożycia octu z jabłek.

Efekty uboczne?

Jabłka na ocet

Niestety nie ma jednak róży bez kolców. Regularne picie octu jabłkowego może powodować również pewne skutki uboczne, o których warto wiedzieć.

Przede wszystkim dieta musi być bogata w potas, gdyż ocet jabłkowy skutecznie go wypłukuje. Jest to o tyle istotne, iż składnik ten ma duży wpływ na wytrzymałość naszych kości. Uważać muszą przede wszystkim diabetycy. Przyjmowanie insuliny będzie tylko potęgowało zjawisko wypłukiwania potasu.

Ostrożnie powinny do tego podchodzić także osoby zmagające się ze zbyt niskim poziomem cukru we krwi, który również jest groźny dla zdrowia. Ocet jabłkowy potęguje to zjawisko, a więc pijąc go należy być pod stałą opieką lekarza.

Na koniec ważna uwaga dla osób, które postanowią przyjmować ocet w formie kapsułek. Tak, jest on dostępny na rynku w takiej postaci, choć niezbyt polecany. Ma on właściwości mocno drażniące błonę śluzową i gardło. Nie można dopuszczać do sytuacji, w której kapsułka stanie nam w gardle. Szybko się tam rozpuści i wywoła nieprzyjemny problem.

Bibliografia: